MALAYSIA SAMBUT HARI INTEGRITI HARI INI

KUALA LUMPUR - Institut Integriti Malaysia (IIM) hari ini telah memulakan pelbagai aktiviti sempena Hari Integriti Nasional. Sambutan itu telah diraikan selama 8 kali sejak 2005 dengan harapan agar rakyat Malaysia dapat membudayakan integriti sebagai cara hidup.

Pada tahun 2004, kerajaan telah melancarkan Pelan Integrasi Nasional (PIN) dan menubuhkan IIM sebagai pelengkap kepada PIN untuk membudayakan integrasi dan memantapkan etika masyarakat Malaysia.

Dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan Unit Korporat dan Penyelarasan IIM, Presiden IIM, Datuk Dr. Mohd Tap Salleh mengingatkan agar semua sektor masyarakat menjadikan Hari Integriti Nasional ini sebagai titik permulaan bagi meningkatkan tahap integriti diri, keluarga serta masyarakat.

"Semua jentera masyarakat mempunyai tugas dan peranan masing-masing bagi melaksanakan misi nasional ini. Adalah penting bagi setiap individu di negara ini supaya membudayakan integriti bagi memastikan negara terus maju ke hadapan dengan mengikut acuan yang kita mahukan supaya negara kita muncul sebagai negara yang berdaya saing dan dihormati," ujar beliau dalam kenyataan tersebut.

Dr. Mohd Tap juga menyarakan supaya pembudayaan integriti ini diperkenalkan secara berterusan kepada generasi muda dan belia.

"Peranan belia sebagai aset masa depan negara dan pemimpin generasi akan datang adalah amat penting."

IIM telah merancang penganjuran pelbagai aktiviti sempena Hari Integriti Nasional ini antaranya Seminar Integriti yang akan diadakan pada 14 November ini di Auditorium Institut Integriti Malaysia dengan tema "Pelan Integriti Nasional : Sedekad Bersama Rakyat".

Forum tersebut akan menampilkan Felo Utama, Institut Kajian Malaysia dan Antarabangsa (IKMAS), UKM, Prof. Emeritus Datuk Dr. Abdul Rahman Embong, Pengerusi Jambatan Kedua Sdn. Bhd., Tan Sri Dr. Sulaiman Mahbob dan Ketua Pengarang Berita Publishing Sdn. Bhd., Datuk A. Kadir Jasin.

Syarahan Perdana Integriti bertemakan "Political Integrity : Key To A Stabilize Region" oleh Wakil Tetap Malaysia di PBB, Tan Sri Razali Ismail juga akan diadakan pada 12 Disember di Auditorium Integriti, Institut Integriti Malaysia.

Posted in:

0 comments for "MALAYSIA SAMBUT HARI INTEGRITI HARI INI"

Leave a reply

Komen yang diutarakan melalui portal ini adalah milik peribadi. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Berita Mahasiswa. Komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komen yang melampau dan berbaur perkauman.