KPM GUNA LOGO BAHARU


PUTRAJAYA - Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) kini sudah berwajah baru. Dengan penggabungan antara Kementerian Pelajaran Malaysia dan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (KPT) telah membuatkan KPM menjadi sebuah kementerian yang lebih ke depan.

Melalui laman portal KPM semalam, KPM telah menghebahkan penggunaan logo baru (gambar). Jika dulu, logo KPM dianggap sebagai logo lapuk kerana hanya menggunakan jata Malaysia sebagai logo tidak setanding KPT yang mempunyai logo yang lebih inovatif, kini KPM gah dengan logo yang ringkas tapi menarik.

Logo tersebut adalah hasil sentuhan Prof. Dato' Dr. Ahmad Zainuddin dan Mohd Faizal Ahmad dari Majlis Rekabentuk Malaysia (MRM).

Logo ini direka menggunakan huruf Alif sebagai konsep teras. Pendekatan menggunakan hurud atau tipografi adalah berdasarkan pengertian bahawa manusia yang pada masa hidupnya, berada pada jalan yang lurus sebagaimana huruf Alif itu. Alif juga membawa pengertian ilmu kerana Allah mengangkat orang-orang yang beriman dan orang-orang yang diberi ilmu dengan beberapa darjat.

Selain itu, ilmu juga diklasifikasikan sebagai pengetahuan atau kepandaian yang merangkumi semua bidang iaitu duniawi dan ukhrawi. Ilmu juga ditakrifkan sebagai pemindahan roh atau jiwa daripada kegelapan kepada kecerahan dan sebagai suatu kebenaran dan keyakinan. 

Logo ini menggunakan dua 'P' dan dua Alif melambangkan dua peringkat pendidikan iaitu Sistem Sekolah dan Sistem Pengajian Tinggi. Huruf 'P' yang bertingkat ke arah Alif melambangkangkan tahap-tahap kecemerlangan pendidikan Malaysia.

Manakala, bentuk bulat berwarna biru melambangkan Malaysia sebagai sebuah pusat pendidikan yang bersifat global. Biru bermaksud professionalisme dalam sistem pendidikan negara. Kuning keemasan pula melambangkan kecemerlangan dan putih menggambarkan bahawa sistem pendidikan di Malaysia adalah sistem yang bermutu tinggi dan membentuk insan yang berkualiti dan berilmu mulia.

Posted in: ,

0 comments for "KPM GUNA LOGO BAHARU"

Leave a reply

Komen yang diutarakan melalui portal ini adalah milik peribadi. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Berita Mahasiswa. Komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komen yang melampau dan berbaur perkauman.